![]() |
Ziekenhuis Survivalgids Hoofdstukken |
![]() |
De Ziekenhuis Survivalgids: je reisgids voor het ziekenhuis Lees alle informatie die je nodig hebt voor je korte of langere reis door de ziekenhuiswereld. Er zijn hoofdstukken over het klimaat, de bevolking, de taal, logies en verblijf. Klik hieronder om meer over de verschillende hoofdstukken te lezen.
|
|
|
1. Hoe kom je er? De voorbereiding en de reis Voorbereiding • Hoe maak je de keuze voor een ziekenhuis? De Reis • Hoe vind je je weg in een ziekenhuis, met alle onbegrijpelijke routesystemen? |
![]() |
|
Geografie • Hoe zit een ziekenhuis in elkaar? Klimaat In ziekenhuis A kon de air conditioning zijn schone taak niet aan als het buiten warmer was dan 25 graden. Ik heb wel met een stoel in de badkamer gezeten, waar het tenminste iets koeler was. Zeker toen ik geïsoleerd werd verpleegd met de deur dicht , was het zwaar vertoeven in een klein heet kamertje. Als de deur naar de gang even open ging, had ik het gevoel dat er heerlijk frisse lucht binnenkwam. Als je de lucht op de gang van een ziekenhuis ervaart als frisse lucht, weet je wel hoe laat het is. |
||
De arts
Verpleging |
||
Artsen krijgen communicatieonderwijs tijdens de opleiding. Patiënten worden niet opgeleid om met artsen te communiceren. Zij worden geacht dat te kunnen. Het is voor een patiënt echter niet makkelijker met een arts te communiceren dan het voor een arts is met een patiënt te communiceren. Zorgverzekeraars zouden cursussen ‘hoe communiceer ik met mijn arts’ moeten aanbieden. In dit hoofdstuk vind je allerlei tips voor de gesprekken met je arts.
Het ging slecht met me. Ik was erg benauwd. Ik belde in het weekend het ziekenhuis. Ik wilde zelfs graag opgenomen worden, omdat het niet meer ging. De arts-assistent die ik aan de telefoon kreeg hoorde mijn verhaal aan, en zei dat ik mocht komen. Ik moest me melden bij de EHBO. |
||
5. Taal: in en om de spreekkamer Voor een consult bij een arts staan gemiddeld tien minuten, hoewel dit nog wel eens wisselt per arts of per ziekenhuis. Dat is niet veel. In die tien minuten moet je je klachten goed uitleggen, je vragen stellen en je wensen naar voren brengen. Artsen hebben vaak haast. Maar het is juist meestal niet jouw doel zo snel mogelijk weer buiten te staan. Een consult met een specialist is als een assertiviteitstraining voor gevorderden. • Hoe bereik je tijdens een consult je doelen? Een van mijn artsen was erg druk. Hij had zo zijn technieken om mijn bezoeken kort te houden. Als ik op zijn eerste vraag hoe het met me ging, ‘goed’ antwoordde, zag je hem denken: een mooie kans dus om tijd in te lopen. Als ik nog wat wilde toevoegen, stond hij op en zei hard: goed, we gaan luisteren. Dit was het teken dat de stethoscoop werd gepakt. Als ik aangekleed weer bij zijn bureau terugkwam, was het consult eigenlijk al ten einde. Als ik dan nog wat probeerde te zeggen, stond hij midden in de zin op.
|
||
6. Wat kun je er doen? Onderzoek De kans is groot dat je specialist eerst wat onderzoeken wil doen. Met een beetje geluk hoef je alleen een foto te laten maken. Er zijn echter nog veel meer onderzoeken, en ze zijn lang niet allemaal even prettig. Met ‘we gaan een onderzoekje doen’, bedoelen artsen soms dat men een slang van een meter in je anus wil gaan duwen. Of een buis door je keel. Al je vragen rond onderzoek komen in dit hoofdstuk aan de orde. • Hoe bereid je je voor op een onderzoek? Er moest een echo worden gemaakt van mijn bovenbuik. Naast de behandelbank stond de monitor met daarop het echobeeld. Rustig ging de radioloog met het echoapparaat over mijn buik. Hij dook steeds meer met zijn hoofd het scherm in. Hij zei niets, terwijl ik bijna zijn adem kon voelen, zo dichtbij zat hij. Toen liep hij weg, om terug te komen met een tweede arts. Zij fluisterden wat, toen een derde de ruimte in kwam. De eerste gebaarde dat hij ook erbij moest komen. Daar stonden dan drie artsen om de monitor heen.
|
||
|
||
7. Wat kun je er doen? Behandeling Elke behandeling draagt risico’s met zich mee, of heeft bijwerkingen. Soms zijn behandelingen niet nodig of is het niet duidelijk of ze zullen helpen. Je moet dus altijd kritisch zijn. De behandeling kan erger zijn dan de kwaal. In dit hoofdstuk lees je ook alles over het gebruik van medicijnen. Medicijnen kunnen bijwerkingen hebben, of schadelijk zijn. En ze kunnen bij onjuist gebruik zelfs gevaarlijk zijn. • Hoe maak je de keuze voor een behandeling? |
||
De mededeling dat je moet worden opgenomen is er meestal niet een waar je op zit te wachten. • Waar moet je aan denken bij een ziekenhuisopname? |
||
|
||
De telefoon is je beste vriend bij opnames. En de bezoekuren zijn vaak het hoogtepunt van de dag. Maar je kunt ook stress krijgen van de telefoon, en zelfs van bezoek. Daarom in dit hoofdstuk onder andere:
Sommige dagen belde niemand, en kreeg ik geen bezoek. Een dag was dat prima, de tweede dag begon ik daar al behoorlijk genoeg van te krijgen. De derde dag leek het wel of ik een kantoorbaan had. Voortdurend gebeld worden, mensen terugbellen, en ook nog verschillende bezoekshifts. ‘Heb ik dan nooit rust hier?’ kon ik dan wanhopig denken. Bij sommige patiënten is het nooit goed.
|
||
|
||
In dit hoofdstuk de ins en outs van eten en drinken in het ziekenhuis.
Dorstig dronk ik in drie slokken mijn kopje thee leeg. Tegenover mijn kamer kwam een verpleegkundige de keuken uit, op weg naar de overdracht. Ze liep met een enorme mok thee. Ze zag me kijken. Die zijn voor het personeel, lachte ze.
|
||
|
||
Schoonaak en hygiëne in een ziekenhuis zijn erg belangrijk. Hierbij ben je afhankelijk van het personeel. Wassen ze hun handen? Dragen ze mondkapjes wanneer dat nodig is? Zeker wanneer je geïsoleerd wordt verpleegd zijn deze zaken extra belangrijk. Personeel in ziekenhuis b moest allerlei maatregelen treffen als ze lichamelijk contact met me hadden. Een laborante kwam mijn kamer in om bloed te prikken. Ze deed het overschot voor, waste netjes haar handen, deed een mondkapje voor en trok plastic handschoenen aan. Daarna maakte ze zich klaar voor de prik. Toen ze haar wijsvinger op mijn arm legde om te voelen waar de ader zat, zag ik dat er een groot gat zat in de vinger van haar handschoen. Ze legde dus haar blote vinger op mijn arm. Hé, er zit een gat in uw handschoen, zei ik. Ja antwoordde ze, die knip ik expres stuk, dan kan ik de ader beter voelen. Tot zover de bescherming bij direct lijfelijk contact. |
||
|
||
12 Officiële feestdagen: De Grote Visite De grote visite is de raarste visite die je ooit zult meemaken. Er komen ongenode gasten mee, ze willen niet gaan zitten, houden hun jas aan en zijn meer aan het woord dan dat ze dingen aan jou vragen. Noch jijzelf noch de bezoekers genieten ervan, maar toch komen ze de week erop weer. • Welke vragen stel je bij de grote visite? |
||
|
||
13 Lokale gebruiken en gewoontes In ziekenhuizen heerst een vreemde cultuur. Je moet op de bel drukken wanneer je iemand wilt roepen. Je privacy is bijna verdwenen. Je hebt weinig ruimte voor jezelf, er komen voortdurend anderen binnen, je zaalgenoten horen al je gesprekken, en men ziet je op je onvoordeligst. En dan is er nog het medisch dossier, waarin van alles over je wordt opgeschreven. • Wanneer gebruik je de bel? In ziekenhuis b schermden de gordijnen niet alleen het bed af, maar een heel stuk van de kamer. Als je binnenkwam liep je vrijwel meteen tegen het gordijn aan. Je kon er niet omheen kijken. Ik lag op bed met ontbloot bovenlijf, terwijl mijn operatiewonden werden verzorgd door een verpleegkundige. De gordijnen waren dicht. Ik hoorde de deur opengaan, en ja hoor, daar duwden twee assistenten een mobiel röntgenapparaat door de gordijnen. Erop gewezen dat de gordijnen dicht waren was de reactie: ja maar ze waren vijf minuten geleden ook al dicht. Privacy heeft blijkbaar een beperkte houdbaarheid. |
||
|
||
Een ziekenhuisopname kan rare dingen met je doen, vooral als deze lang duurt. Na een paar weken bestaat de kans dat je jezelf niet meer terugkent. In dit hoofdstuk vind je alles over reisziektes als afhankelijkheid, verveling, een slecht humeur, verliefdheid op artsen of verpleegkundigen; en de apparatenterreur van bijvoorbeeld infuuspalen. Én over hun remedies. • Hoe verdrijf je verveling |
||
|
||
In dit laatste hoofdstuk vind je praktische informatie over horeca, ziekenhuiswinkels, post, geld en eigendommen, roken en alcohol en de fooienpot van de verpleging. Handig om te weten. |
||